måndag 21 september 2009

Peep Show är tillbaka!


Sommaren är över. Som vanligt är det bästa tecknet på höstens ankomst invasionen av alla TV-serier som måste ses. Efter flera månader av torka blir det en liten omställning. Det känns både kul och jobbigt. Jag har ofta känt mig stressad av alla serier som ska ses. Men mest är jag glad. Nu finns det något att fylla döda kvällar med. Inom de kommande veckorna kommer de flesta av mina favoritserier ha påbörjat sina nya säsonger. En av de TV-serier som jag längtat allra mest efter är den brittiska komediserien Peep Show. I England visas den på Channel 4, som med grymma komediserier som Mighty Boosh och Inbetweeners och högkvalitativa dramaserier blivit en av mina absoluta favoritkanaler. Peep Show hör till de roligaste TV-serier som jag någonsin har sett. Den här helgen hade den sjätte säsongen premiär i England, men i Sverige har serien aldrig fått någon uppmärksamhet. Det är konstigt för jag tycker Peep Show är en suverän serie som borde ha en given plats i SVTs tablå. I England har serien en välförtjänt kultstatus. Manuset är otroligt fyndigt och välskrivet och komikerduon David Mitchell och Robert Webb som har gjort serien och spelar huvudrollerna är betraktade som genier. Det var över ett år sedan den femte säsongen avslutades och jag har varit otroligt spänd på att få veta vad som har hänt med de bisarra karaktärerna sedan dess.

Peep Show kretsar kring två vänner som bor tillsammans. De är varandras direkta motsatser och kommer sällan överens. Ändå är de bästa vänner. Mark är den blyga, töntiga typen som sköter sig på jobbet och som egentligen hade levt ett väldigt tråkigt liv om det inte hade varit för Jeremy som är arbetsskygg, kåt och drogliberal. Serien utspelar sig i en grå brittisk vardag där det ofta händer sjuka och absurda grejer. Titeln, Peep Show, anspelar på att man ofta får titta in i de två huvudpersonernas huvuden och se saker med deras ögon och höra deras tankar. Det är ofta tankarna och det osagda som är det roligaste i serien. Ibland händer det inte särskilt mycket men Peep Show är ändå en av de mest bisarra och galna serier som någonsin har visats på TV. Jag tycker att hela serien är extremt rolig. Det tog ett tag att ta sig in i serien men nu är jag helt fast. Avsnitten är inte fristående och man får verkligen lära känna karaktärerna. Förutom Mark och Jeremy finns det några återkommande bifigurer. En av dem är den pundiga och oberäknelige musikern Super Hans som ofta bidrar med stor humor. Som med de flesta andra brittiska komediserier är säsongerna föredömligt korta med sex halvtimmeskorta episoder. Jag skulle rekommendera alla som gillar annorlunda humor att se Peep Show. Det är inte en serie som passar alla, men jag är övertygad om att många kommer älska den.

Inga kommentarer: