söndag 20 juni 2010

Little Big Man – Thomas Berger

Filmen Little Big Man med Dustin Hoffman i huvudrollen är den bästa skildringen av vilda västern som jag någonsin har sett. När jag såg filmen första gången visste jag inte vad jag hade att vänta mig. Jag visste bara att jag gillade titeln och att Dustin Hoffman, som var min nya favoritskådis, hade huvudrollen. Jag visste inte ens att den handlade om western. Och jag blev fullständigt knockad av den ärliga skildringen av hur indianernas livsstil krockade med de vitas. Jag hade aldrig sett indianer skildrade på det sättet. Det bisarra i deras traditioner och livsstil lyftes fram på ett roligt sätt som gav mycket mer än alla andra westernfilmer som jag hade sett tidigare. Little Big Man är en coolare, smartare och mer politisk föregångare till Forrest Gump. Och Dustin Hoffman gjorde rollen som Jack Crabb – ”den mest försummade hjälten i detta lands historia eller en lögnare av vanvettiga proportioner” – på ett mer övertygande sätt än vad Tom Hanks någonsin hade kunnat göra. Dessutom är Little Big Man fantastiskt rolig och en av de mest absurda filmer som jag har sett. Little Big Man är helt enkelt en av mina stora filmupplevelser. Det var först andra gången som jag såg filmen som jag förstod att filmen var baserad på en roman av Thomas Berger. Jag blev genast sugen på att läsa den men när jag inte hittade den på svenska sköt jag upp läsandet. När jag för några veckor sedan drev runt på stadsbiblioteket i Norrköping stod den plötsligt där – en svensk utgåva av Little Big Man! Thomas Berger skrev boken redan 1964 och filmen kom 1970, och trots att Little Big Man är omtalad som den ”bästa westernskildringen någonsin” och hyllades överallt när den kom är det först nu, år 2010, som det kommer en svensk utgåva. Jag tycker det känns bisarrt att en så pass stor bok som Little Big Man inte har getts ut på svenska tidigare, och när jag tänker på alla de lysande amerikanska romaner som jag har läst de senaste åren som aldrig kommer översättas till svenska blir jag nästan lite ledsen. Little Big Man har blivit skickligt översatt till svenska av Caj Lundgren och den svenska utgåvan har ett riktigt fint efterord av indianexperten Mikael Kurkiala. Thomas Bergers roman är en fantastisk skröna som likt ingen annan bok lyckas fånga känslan av hur det var att leva i den vilda västern.

Jack Crabb och hans familj beger sig som många andra mot drömmen i väst. Men de blir anfallna av indianer. Jack växer upp bland cheyenneindianer och lär sig deras seder och att leva som en indian. Indianerna kallar honom Little Big Man. När han har växt upp återvänder han till de vita och deras ”civilisation”. Men flera gånger återvänder Jack till indianerna. Och däri ligger styrkan med Little Big Man. Genom Jack Crabbs ögon får vi uppleva både de vita och indianerna. Thomas Berger försöker ge en helhetsbild av western och han låter Jack Crabb se och uppleva allt. Boken berättas av den 111-åriga Jack som ser tillbaka på sitt liv. Det är roligt, knäppt och vilt. Jack är med om mer saker än vad som borde vara möjligt för någon människa och ibland tycker jag att boken har drag av magisk realism. Vad som gör Little Big Man till en av de där riktigt stora romanerna är att den är både underhållande och välskriven samtidigt som den är historiskt korrekt. Thomas Berger verkar ha en otrolig historisk kunskap i ämnet och hans skildringar av såväl indianerna som de civiliserade vita är enormt levande. Ibland känns det nästan som att man är där. Berger beskriver lukter, smaker och traditioner på ett sätt som få andra författare. Man förstår att han verkligen kan – och brinner för – ämnet.

Little Big Man är en uppriktig skildring av hur indianerna utrotades. Men samtidigt låter Berger alla sina karaktärer vara människor. Alla har sina bra och dåliga sidor. Indianerna skildras aldrig som några ädla och felfria naturhjältar utan Berger låter Jack Crabb uppleva indianerna som de märkliga och absurda varelser som de måste ha tett sig för de vita. Han är inte rädd för att ge indianernas allra konstigaste seder och beteenden stort utrymme och därför känns också Little Big Man som den mest ärliga och uppriktiga indianskildring som jag någonsin har läst. Bergers skildring av indianerna är raka motsatsen till James Camerons märkliga indianskildring i Avatar. Jag tycker att Little Big Man är en enastående roman. Man lär sig saker under läsningen och rycks med på ett ovanligt intensivt sätt. Ibland kan jag dock tycka att Thomas Berger och hans sätt att skriva är något utmattande. Det händer så otroligt mycket fantastiska saker hela tiden att jag aldrig kunde sträckläsa boken. För mig fungerade Little Big Man bäst i korta stycken – ett kapitel i taget. Och där tror jag att filmatiseringen vinner över boken. Filmen har Dustin Hoffman i en av sina bästa roller som Jack Crabb och han gör honom mycket mer levande och sympatisk än vad han någonsin är i boken. Filmen Little Big Man är och förblir en av mina absoluta favoritfilmer medan boken aldrig kommer sälla sig till mina favoriter. Men har man något som helst intresse av indianer borde man läsa den. För det har förmodligen aldrig skrivits en bättre roman om vilda västern.

Inga kommentarer: