tisdag 10 augusti 2010

Två veckor med Bethany Cosentino

De senaste två veckorna har man kunnat höra mig gå omkring och sjunga nonsensrader som ”Ever since I was a little girl my mama told me there’d would be boys like you” . Jag har blivit helt förtrollad av Bethany Cosentino och hennes skramliga band Best Coast. Låtarna har fastnat och dyker upp i tankarna hela tiden. Men när jag först hörde Best Coast blev jag inte överdrivet imponerad. De lät mest som det kvinnliga Wavves-liknande band som den hyllande Pitchfork-recensionen utlovade. Best Coast lät väldigt skönt, trött och somrigt. Till en början kändes skivan Crazy For You som en enda lång låt. Låtarna påminner väldigt mycket om varandra. Soundet är lite monotont och släpigt. Och de flesta låtar handlar om pojkvänner, tråkiga dagar och weed. Det kändes rätt platt. Men i brist på annan bra sensommarpop fortsatte jag lyssna. Och en dag i förra veckan lossnade allt. Jag cyklade till jobbet med Bethany Cosentino i öronen. Jag var halvdöd och Norrköping låg öde och grått. Plötsligt kändes det som att jag fattade allt. Det kändes som att det fanns oändligt mycket mer bakom Best Coasts ganska tunna texter. Någon slags svärta och en insikt om hur det verkligen är att vara ung. Sedan dess har Bethany varit min bästa kompis.

Crazy For You är en fantastisk skiva. Bethany och hennes gamla barnvakt, den långhåriga Bobb Bruno, har satt ihop en skön samling låtar som verkligen definierar sommaren och Kalifornien som idé. Utan att för den sakens skull vara någon lycklig solskensmusik. Att döma av de intervjuer som jag har läst med Bethany verkar hon faktiskt vara den halvgalna stonertjej som hon framstår som i sina texter. Men när man har lyssnat på Crazy For You några gånger blir det uppenbart att hon är mycket mer än så. Om hon bara satt hemma och rökte på hade den här skivan aldrig blivit till. De flesta låttexterna känns löjliga vid första anblicken, men efter några lyssningar känns de ärligare och mer uppriktiga än den mesta popmusik som görs idag. Best Coast har dessutom hittat ett perfekt sound. Jämförelserna med Wavves är förståeliga och det verkar som att de två banden gillar varandra. Bethanys sätt att sjunga påminner ganska mycket om Dee Dee i det underbara, och lika skramliga, tjejbandet Dum Dum Girls. Hennes röst är helt perfekt och skänker låtarna flera dimensioner. Annars ekar alla Best Coasts låtar av all den odödliga musik som spelades in på 60-talet med Kaliforniens oändliga stränder som främsta inspirationskälla. I en intervju erkänner dock Bethany att hon sällan går till stranden – precis som Beach Boys där ju bara en av medlemmarna faktiskt var surfare. Istället handlar det om någon slags sinnebild av stranden och Kalifornien som något slags paradis. Men när man lyssnar på Best Coast blir det uppenbart att man inte kommer hitta paradiset där heller. Best Coast framstår lite som ett jordnära och ärligt She & Him och Bethany Cosentino har snabbt blivit en ikon för unga popnördar. Hon är en osminkad Zooey Deschanel och finns det någon rättvisa blir hon så stor som hon förtjänar. Bethany är en naturlig Californa Girl och känns som en sund motbild till många av de tjejer som dominerar topplistorna. Eller som Best Coast twittrar: ”Oh I hate Katy Perry so much, you do not represent California girls, bitch”. Jag är lite förälskad. When I’m With You är min absoluta favoritlåt för tillfället och jag spelar den på repeat hela kvällarna. Men egentligen är alla Bethanys låtar jävligt bra. Textrader som “I lost my job, I miss my mom, I wish my cat could talk” borde älskas av alla. Alla trevliga tjejer gillar katter. Och det gör onekligen Bethany. Crazy For You är ett av årets bästa album och skivomslaget är helt klart årets sötaste:

3 kommentarer:

Henrik Valentin sa...

En annan låt som jag är fullständigt besatt av och som jag tycker att alla Finpop-läsare måste höra är Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)från Arcade Fires senaste skiva. Sjukt bra! "Som Heart of Glass möter The Knife", som min morsa uttryckte det :)

http://www.youtube.com/watch?v=rH_7_XRfTMs

nerdstrom sa...

Fin recension. Håller verkligen med, stark kandidat till årets platta. Kan tipsa andra Finpop-läsare om Wild Nothing som spelar på Way Out West i helgen. Speciellt spåret Chinatown på senaste plattan Gemini tycker jag är alldeles fantastiskt.

Henrik Valentin sa...

Wild Nothing är riktigt sköna. Deras Gemini är riktigt behaglig sommarmusik :)

Det blir inget WOW for mig det här året heller :( Sjukt många bra band som spelar, och egentligen borde jag åka, men av någon anledning blir det inte av...ska göra roligheter några dagar senare dock, så det är OK. Men nån gång måste jag fanimej dit :)