onsdag 17 december 2014

Finpop julklappstipsar böcker

Det är bara en vecka kvar till julafton nu. Har du köpt dina julklappar än? Hade du tänkt köpa böcker? Ta då del av mina tips, sexistiskt indelade efter kön och åldersgrupper, och gör någon glad. Jag har lagt in smidiga länkar till Adlibris för varje bok. Jag är inte sponsrad av dem, men det är därifrån jag brukar köpa svenska böcker.

Till morsan
Din mamma måste läsa något annat än deckare ibland. Därför borde hon läsa Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson som är så sorglig och vemodig att man vill gråta mest hela tiden. Samtidigt är det en mycket välskriven och viktig bok som jag tror borde gå hem hos de flesta. Om din mamma inte räds feta tegelstenar så har en av förra årets bästa engelskspråkiga böcker, The Luminaries av Eleanor Catton, nyligen kommit i svensk översättning med titeln Himlakroppar. Den är stor, mäktig, omfattande och fantastiskt bra. Min egen mamma har redan fått den.

Till farsan
Din pappa gillar att läsa och skulle säkert gilla samma böcker som din mamma, men julen är traditionell och konservativ och det är svårt att dela julklappar, varför han förstås borde få en egen bok också. Därför slår jag ett slag för Kristofer Ahlströms gripande Ett liv för lite. Det är en berättelse om två syskon, från 50-talets Södermalm till dagens kyliga Stockholm, med psykisk sjukdom som genomgående tema. Annars kan du gå till närmaste antikvariat och köpa något av Eyvind Johnson. I år har jag läst böckerna Stad i ljus, Strändernas svall och Hans nådes tid av honom och kan dra slutsatsen att det är svårt att misslyckas med gamle Eyvind.

Till syrran/flickvännen
Din syster påminner om din mamma (förutom att hon röstade på Fi istället för V) och borde uppskatta samma böcker som henne. Men för en ung kvinna är det viktigt att ha koll och vara hipp och därför ska du köpa henne två böcker som älskats på landets samtliga kultursidor. Det mest självklara köpet är förstås Therese Bohmans Den andra kvinnan om en ung tjej som diskar på sjukhuset i Norrköping och inleder ett förhållande med en äldre, gift läkare. Jag trodde den skulle vara lite pretto och tråkig men oj vad fel jag hade. Den andra kvinnan är en av årets mest underhållande böcker som tack vare Therese Bohmans flyt i språket är väldigt lätt att ta sig igenom. Det är en både rolig och tankeväckande bok, med mycket intressanta tankar om klass och om hur klass yttrar sig bland unga människor (något jag själv gått omkring och tänkt på en hel del de senaste åren). Författaren har också bra koll på Norrköping och för mig som är uppvuxen där gör det förstås boken ännu bättre. Det andra tipset är Liv Strömqvists seriealbum Kunskapens frukt som roligt och upplysande går igenom hur folk runtom i världen har förhållit sig till det kvinnliga könsorganet genom historien. Jag har läst flera av Liv Strömqvists seriealbum och hon är onekligen begåvad och läsvärd, även om hon kan bli lite tröttsam och sönderhajpad ibland.   
  
Till brorsan/pojkvännen
Gillar din brorsa serier? Då skulle han säkert uppskatta det som jag tycker har varit årets starkaste läsupplevelse, den franska serien District 14 (bilden ovan) som finns att köpa i två mycket prisvärda samlingsvolymer (”säsonger”) översatt till engelska. District 14 har gjort mig mer entusiastisk än någon annan serie lyckats med på flera år. Jag slog frivolter av lycka under läsningen och kan inte rekommendera den varmt nog. District 14 tar dig till en bisarr och fascinerande New York-liknande stad där människor måste samsas med talande djur och aliens. Det är en välskriven och spännande vuxenserie som är så fantastiskt vältecknad att varje ruta måste detaljstuderas. Ett givet köp, helt enkelt. Om din brorsa gillar hiphop eller ännu hellre växte upp till tonerna av The Latin Kings är Ibland vill man bara försvinna, Kim Veerabuthroo Nordbergs biografi om Dogge Doggelito en given julklappsbok. Det är en ovanligt välskriven och läsvärd biografi som förutom den fascinerande historien om Dogge berättar om uppbyggnaden av miljonprogrammet, utvecklingen av den svenska hiphopen och det politiska läget på 90-talet. 
  
Till dig själv
Din morsa frågar, ”Olle vad önskar du dig i julklapp? Det är så svårt att köpa presenter till dig nuförtiden, du är vuxen och köper det du själv behöver och vill ha”. På det kan man först svara att julen är en märklig konstruktion och att dina fattiga föräldrar inte rimligtvis borde behöva köpa några dyra julklappar till dig. Sen kan man namedroppa några böcker de kan få köpa i alla fall. Och har du inte läst den än är Ned Beaumans Glow den perfekta boken att önska sig. Jag läste den i somras och blev väldigt fångad av den fascinerande berättelsen. Ned Beauman är en av de mest intressanta unga författarna just nu, men finns tyvärr inte översatt till svenska. Glow är hans tredje bok (de två tidigare, Boxer, Beetle och The Teleportation Accident är också mycket läsvärda) och mer än någonsin känns han här som en ung och mer lättläst Thomas Pynchon. Framförallt skriver han roliga böcker men hans spännvidd är enorm och han har bra koll på allt från vetenskap och populärkultur till politik och historia. I Glow tar han oss till ett flummigt London med piratradiostationer, mystiska rävar och ett stort gäng märkliga och roliga personer att lära känna. Glow är en sjukt bra bok, förmodligen årets bästa roman, och rekommenderas till alla som gillar roliga och välskrivna böcker som tar läsaren till oväntade platser.  


   

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att du har skrivit på bloggen igen!
Fortsätt gärna med boktipsen.
Årets bästa tv-serier?

Henrik Valentin sa...

Hej,
Kul att känna sig välkommen tillbaka :)

Det är inte helt omöjligt att det kommer en lista med årets bästa TV-serier framöver :)